de eerste SolarCabin

SolarCabin in Wageningen

De eerste SolarCabin stond in oktober 2016 op de Dutch Design Week in Eindhoven. Na dit evenement is de SolarCabin opnieuw opgebouwd in de wijk Nieuw Kortenoord in Wageningen op uitnodiging van BPD, de ontwikkelaar van Nieuw Kortenoord. Kunstuur van AvroTros besteedde hier aandacht aan in hun uitzending van 13 november. Vanaf januari 2017 wordt de SolarCabin met plezier bewoond door Robin en Amanda die de eerste woonervaringen in een SolarCabin met ons delen. Ondertussen ontwikkelt SolarCabin nieuwe types in uiteenlopende afmetingen en prijsklassen. Binnenkort meer op www.SolarCabin.eu

SolarCabin – Een Dak onder de Zon – winnaar prijsvraag COA en Rijksbouwmeester!

3d doorsnede

Bureau Zondag en dNArchitectuur wonnen in 2016 de prijsvraag 'a home away from home' uitgeschreven door het COA en de rijksbouwmeester. Fantastisch om met dit idee verder te kunnen gaan. We gaan samen met Barthbedrijven werken aan de realisatie van een prototype dat in oktober op de Dutch Design Week in Eindhoven komt te staan. We houden u op onze site www.solarcabin.eu op de hoogte!

De SolarCabin is een dak onder de zon, een plek om je thuis te kunnen voelen. SolarCabin combineert een zonnepanelenveld met een modulaire woning en ontwikkelt daarmee een rendabele vorm van tijdelijke huisvesting die goed in de samenleving kan worden ontvangen. Investeren in vluchtelingenwoningen is investeren in duurzame energie. Burgers, coöperaties en bedrijven kunnen hierdoor actief bij de opvang van asielzoekers en de huisvestingsproblematiek van statushouders betrokken zijn. De woningen zijn geschikt voor andere gebruikersgroepen zoals studenten, starters op de woningmarkt of als recreatiewoning. ‘SolarCabin’ is een combinatieproduct: zonnedak, interieur-/installatiemeubel en HSB-onderdelen kunnen onafhankelijk van elkaar een nieuwe toepassing krijgen. De SolarCabin is een flexibel product: als totaal bouwpakket kan het zonder transportbegeleiding naar de locatie worden gebracht en daar in korte tijd worden opgezet. SolarCabin biedt diverse opties en types aan, waardoor er uiteenlopende bewonerssamenstellingen kunnen worden gehuisvest. Het rendementsverlies bij afwijken van het zuiden is gering: SolarCabins zijn in veel verschillende stedenbouwkundige configuraties te plaatsen waardoor de sociale interactie tussen bewoners wordt bevorderd. Investeren in SolarCabin is een investering in de milieudoelstelling van de Nederlandse overheid voor 2020 en een voorbeeld van Dutch Design met een meerwaarde voor andere landen.    

Bioderij kantoor

 

nieuwbouw kantoor Bioderij

ontwerp: 2014
realisatie: 2015, 2016
opdrachtgever: J. Vink jr. Onroerend Goed B.V.
bouwbegeleiding: Blok Bouwconsultancy B.V.
aannemer: de Vries & Verburg, Stolwijk


Aan de Baanhoek in Sliedrecht worden al zeker 10 jaar pannenkoeken en poffertjes gebakken door de Bioderij. Het bedrijf is door de jaren heen sterk gegroeid. IN 2014 is dan ook de keuze gemaakt om een nieuw kantoor te bouwen dat via een luchtbrug aan de bestaande fabriek wordt verbonden. dNArchitectuur heeft hiervoor het ontwerp mogen maken. 

De bestaande fabriek is een gesloten gebouw. De nieuwbouw wordt een transparant gebouw met lichte ruimtes en uitnodigend voor bezoekers en klanten. Zo wordt de bezoeker door het gebouw heen meegenomen in het verhaal van de pannenkoek en hoe de Bioderij zich door de jaren heen heeft ontwikkeld. Een proeflokaal biedt de mogelijkheid om het assortiment te proeven. De bovenste verdieping is uitgerust met een loggia met prachtig vrij uitzicht over de Merwede. De luchtbrug is niet alleen een verkeersruimte, maar gaat ook functioneren als uitbreiding van de kantine. Foyer, luchtbrug vormen bijzondere ruimtes binnen  het rechthoekige volume van het kantoor. Deze worden anders gematerialiseerd en geven het gebouw karakter. Een systeem van schuivende 'louvres' achter de gevel dient als zonwering en voorkomt dat licht dat op het water weerkaatst de werkplek hindert. Tegelijkertijd geeft het de gevel diepte en belemmert het niet het volledige zicht naar de rivier.

warmtehub Hoogvliet

definitief ontwerp 2012, gerealiseerd 2014

prijsvraag 1ste prijs, 42 deelnemers i.s.m. Bram Zondag, www.bureauzondag.nl

Het boosterstation  in Hoogvliet zal duidelijk zichtbaar zijn voor de bezoekers van het park. Daarom zocht het Warmtebedrijf Rotterdam een bijzonder ontwerp dat past in het landschap. Hiertoe schreef het Warmtebedrijf recent een ontwerpwedstrijd uit onder architecten. Dit leverde maar liefst 42 mooie en bijzondere inzendingen op, waarbij Meander als winnend ontwerp uit de bus kwam. Verrassing en vervlechting zijn de centrale begrippen voor het ontwerp. Verrassing omdat het een suggestie geeft over warmtetransport en mensen nieuwsgierig maakt om te kijken wat er in het gebouw gebeurt; vervlechting vanwege de interactie met het park. Hiermee speelt het ontwerp in op de wens van de opdrachtgever om het industriële gebouw op te laten gaan in de parkachtige omgeving.

In de gevel van cortenstaal is de Maas, levensader van de regio Rotterdam , geperforeerd. De rivier wordt als een zachte gloed zichtbaar vanaf de weg. Dit wekt de nieuwsgierigheid, waardoor bewoners en passanten het Oudelandse park, een mooi natuurgebied in stedelijke omgeving, sneller zullen bezoeken. Op de plek van het gebouw zijn informatiepanelen te vinden over warmtetransport, de duurzame ambities van het warmtebedrijf en de karakteristieken van het park. Van dezelfde gevelpanelen wordt een bank in het park geplaatst, aan de overzijde van het pad dat langs het gebouw loopt. Vanaf de bank heeft men zicht op het naastgelegen water en de begraafplaats aan de overkant. In het gebouw zelf komen twee bomen te staan die in stijl zijn met het park. Op deze wijze is een nieuwe buitenruimte in het park gedefinieerd.

De Vrijheid

01_vrijheid

100% GERICHT OP TUINIEREN
Met dit tuinhuis is tuinieren optimaal gefaciliteerd. Alle benodigdheden zijn goed bereikbaar omdat ze rondom aan de buitenkant zijn gesitueerd.   Er is een tappunt voor water, een berging voor o.a. tuingereedschap, een compostbak en een kas voor de exoten en het voorkweken van planten. Ook kunnen er bijenkasten  opgenomen worden in het ontwerp.

DE SCHIL
Alle functies zijn opgenomen in de schil. Het bed kan worden weggeschoven  en er is veel bergruimte, zodat er een maximale open ruimte kan worden gecreeerd voor het ontvangen van mensen. De zuidoosthoek is uitgerust met puien die geheel kunnen worden opengezet.  Het tuinhuis opent zich op deze wijze naar de gehele tuin. De schil en bergruimte is zo ontworpen dat er aan de buitengevel  randen, ‘tafelbladen’ en nissen ontstaan die voor van alles kunnen worden gebruikt. Je zet er voorgekiemde plantjes neer die dit weekend de grond in gaan, je legt er de geoogste pompoenen, een buffet kan worden uitgestald wanneer vrienden komen eten. Een siesta op de buitensofa is ook een mogelijkheid...

ZELFVOORZIENEND
Het dak vormt één sterk gebaar. Er gaat geen water verloren, alles wordt verzameld in een regenton en kan worden gebruikt voor irrigatie of toiletspoeling.  Pv cellen op het hele dakoppervlak  zorgen voor genoeg elektriciteit.

De Vrijheid was de inzending van dNArchitectuur voor de Jonge Architectenprijsvraag 2015

Europan 13 – Gilly City Campus

Metrohalte Gilly

In samenwerking met bureauzondag en studio D8 heeft dNArchitectuur deel genomen aan Europan 13. Hoewel we helaas niet hebben gewonnen, zijn we trots op ons plan 'Gilly City Campus', waarbij het stadshart van Gilly, een voorstad van Charleroi in Belgie, een nieuwe impuls krijgt door middel van onderwijs. Het gaat hierbij om praktisch onderwijs dat een belangrijke positie in de publieke ruimte inneemt. We hebben een strategie gepresenteerd, waarbij de bestaande scholen geleidelijk een belangrijkere rol krijgen in de publieke ruimte en het nu vervallen stadshart van Gilly weer wordt omgevormd in een aantrekkelijk verblijfsgebied.

Booster Hoogvliet afgerond!

Inmiddels is ook de parkomgeving rond de booster weer hersteld. Het gebouw heeft een mooie patina gekregen. Goede redenen om nieuwe foto's te maken!

De Buurtwinkel als Banenmotor

Banenmotor_naooglogse-winkels-leegstand-impressie-winnaar

prijsvraag 2015,1ste prijs, 94 deelnemers

i.s.m. Ernstarchitect en Sander Gelinck

Leegstaande winkels vormen een probleem, maar wat is de oplossing? Hoe kan je de naoorlogse winkelstrips succesvol herbestemmen? Wij hebben op die vraag een antwoord gegeven in de prijsvraag: Werk aan de winkel, leegstaande naoorlogse winkelstrips van de Rijksdienst voor het cultureel erfgoed. Samen met Ernstarchitect en Sander Gelinck hebben we deze oplossing uitgewerkt voor twee locaties: het Herdersplein en de Händelstraat in Utrecht. Met dit voorstel hebben we de eerste prijs gewonnen.

Samenvatting

In één zin is ons plan: geef de winkels een onderwijsfunctie en geef het onderwijs ruimte om van al die winkels kleine banenmotortjes te maken. Het beroepsonderwijs is de sleutel tot nieuw leven in de Wederopbouwwijk. Deze onderwijstak innoveert volop met nieuwe onderwijsformules en zelfs hele nieuwe opleidingen. Wij laten graag zien hoe vernieuwingen in de Wederopbouwwijken de wijkgedachte nieuw leven inblazen.

 Jury over ons plan:

‘Het thema van de prijsvraag krijgt met dit plan een prachtige invulling. De banenmotor geeft een nieuwe betekenis aan deze plek in de wijk. Bedrijfseconomisch een simpele oplossing die klopt: de school huurt de ruimte in de wijk. Dit is vooral een plan voor een grote stad waar veel jeugdwerkloosheid is.’ Lees hier het hele juryrapport.

Leegstaande winkels herbestemmen in Utrecht

In de winkels die nu leegstaan komt praktijkonderwijs of een leerwerkbedrijf. De bestaande winkels kunnen gewoon blijven. De nieuwe winkels zijn: een bruidsmodezaak, een fitness maar dan wel met bewegingsadvies en er komt horeca en een zorgloket.

Dat zijn allemaal diensten die deze wijk hard nodig heeft. Het enige verschil met een ‘normale’ winkel is dat hier studenten worden ingezet om die diensten te leveren. En tegelijkertijd het vak te leren.

 Achterkant van de strip verandert

Qua herbestemming van het pand blijft de plint grotendeels bestaan uit etalages. Aan de achterkanten van de winkels – de voormalige opslagruimte in de laagbouw – verandert wel iets. Die voegen we samen. Zo zijn ze goed her te bestemmen naar werk- en bespreekruimtes.

Belangrijk is dat we in ons voorstel verder gaan dan traditioneel onderwijs. Pal achter de winkels zit nu al een garage. Met die garage maken we afspraken dat ze ook een leerwerkbedrijf zijn. Daar kunnen dan per jaar 24 studenten het vak van automonteur leren. In de praktijk. Met echte klanten. En echte collega’s. En nog eens 40 studenten kunnen stage lopen van een week tot enkele maanden.

Die jongens drinken ’s ochtends een kop koffie in de garage, krijgen daar uitleg en gaan daarna de hele dag reparaties uitvoeren. En aan het einde van de dag krijgen ze nog een uurtje theorie in ‘het klaslokaal’ wat eerder op de dag nog als winkel functioneerde!

Onderwijs de wijk in voor alle generaties

De trend is duidelijk: Die onderwijsinstellingen willen die leerfabrieken uit en de wijk in. Wat voor het mbo essentieel is, is dat ze dicht op de praktijk zitten. De provincie heeft zelf opgeschreven dat zij dit wil: het staat in het stuk Ambities van de onderwijsinstellingen in de provincie Utrecht. Op nummer twee: ‘de samenwerking met het bedrijfsleven uitbouwen’.

De kinderen in de wijk leren een vak. Hun ouders komen kijken in het eetcafé waar hun kind werkervaring opdoet. Die worden klant. De opa’s en oma’s krijgen betere zorg en worden met een beetje geluk aangesproken in hun moedertaal. Waar het om gaat is dat er nieuwe en vooral natuurlijke ontmoetingen komen in een wijk als Oog in Al.

Banen zijn de basis van economie

Maar eigenlijk gaat het om economie, banen. Daar gaat het om. De MBO-studenten leren hier hoe ze in de toekomst hun dagelijks brood kunnen verdienen. En dat zal voor de meesten een bestaan als ondernemer of kleine zelfstandige zijn.

Het Sociaal Cultureel Planbureau schreef een paar jaar geleden al een vernietigend rapport over de Wijkaanpak. Hoe stelden zij het ook alweer? In de wijkaanpak wordt onvoldoende ‘economisch’ gedacht. Alle plannen kosten geld, nauwelijks wordt nagedacht over het zelf en buiten de overheid om genereren van inkomsten. Dat doen we hier dus anders.

Natuurlijk valt er nog veel meer te zeggen over ons voorstel. Ben je geïnteresseerd, neem dan contact op!

Of like de banenmotor op Facebook en volg de ontwikkelingen op de voet:

De prijsvraag is onder andere bekend gemaakt op deArchitect en het Architectenweb.